5 tips over zingevende gespreksvoering

gespreksvoering

Als hulpverlener ben je soms niet in staat om het probleem van een cliënt op te lossen, maar hoe communiceer je dat met je cliënt? Klanten kunnen ook ontevreden zijn. Hoe stel je deze persoon gerust? Dit zijn vragen van veel zorgverleners. Dit kunnen 5 tips zijn om je verder te helpen:

# 1. Iemand echt verder helpen en er voor degene zijn is belangrijker dan dingen doen.

‍Het is belangrijk dat je er bent voor je cliënt wanneer bepaalde problemen niet meer opgelost kunnen worden. Wees een luisterend oor. Vermijd voor de hand liggende dingen zoals vragen stellen en het automatisch proberen op te oplossen. Laat de cliënt aan het woord, luister. Vaak is dat meer dan genoeg voor iemand.

#2. Moeilijke issues bespreekbaar maken.

Ga moeilijke gesprekken niet uit de weg. Sommige problemen duren langer of gaan niet weg. Bespreek dit met jouw cliënt, zodat de cliënt er niet alleen voor staat.

#3. Vind betekenis en zingeving in gesprekken met cliënten.

‍In gesprekken vertellen cliënten soms onbewust dingen over hun zingeving en verlangens. Maak klanten bewust van deze zingeving en hoop. Herhaal dit bijvoorbeeld later in het gesprek, of praat iemand in zijn/haar eigen woorden na.

#4. Herinner jezelf eraan waarom je het werk gekozen hebt.

Dit is misschien wel het belangrijkste punt. Onthoud altijd jouw persoonlijke visie als maatschappelijk werker. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je graag mensen wilt helpen of dat je armoede wilt tegen gaan. Dit is voor iedereen anders. 

# 5. Ga mee met het ritme van de cliënt.

‍Als het gaat om betekenis en zingeving, maakt het niet uit of het doelgericht of oplossingsgericht is. Dat weten cliënten zelf het beste. Aanpassen aan het ritme van de cliënt is dus key.

Relevante artikelen