In de media wordt de Nederlandse zorg gezien als een van de beste van Europa. Maar zijn de Nederlanders wel zo tevreden over de medische dienstverlening? Sinds 2008 wordt er elk kwartaal door COB (Continu Onderzoek Burgerperspectieven) onderzoek gedaan onder de populatie. Dit wordt uitgevoerd door het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau). In dit onderzoek worden vragen gesteld over de problemen en voordelen in de zorg.
Bij het benoemen van de minder positieve aspecten van de zorg, kwamen verschillende punten naar voren. Enkele voorbeelden hiervan zijn personeelstekorten, stressvolle banen en lage lonen. Ook de lange wachtlijst werd benoemd. Ten slotte zorgen hoge kosten en bureaucratie voor een slechtere kwaliteit van zorg. Bovenstaande factoren hebben ertoe geleid dat er te weinig aandacht is voor patiënten, ouderen en zorgbehoevenden in het algemeen.
Over het algemeen zijn de Nederlanders wel tevreden met de huidige vorm van zorg. Natuurlijk zijn er enkele ontwikkelingen waar we zeker rekening mee moeten houden, maar als we kijken naar de huidige corona crisis (COVID-19), kunnen we gerust stellen dat we heel trots kunnen zijn op onze huidige zorg. Nederland steunt onze zorgmedewerkers enorm. Gezondheidswerkers zetten zich volledig in en maken overuren om patiënten te helpen die dat nu hard nodig hebben. De kwaliteit van zorgmedewerkers is mede te danken aan solidariteit en vertrouwen in elkaar. De link wordt verder benadrukt door de staat, die het ook 100% ondersteunt.